stickers plakken op flyers van de philharmonie bocholtz

– 9 september 2016 –

Stickers plakken

Voor de Philharmonie Bocholtz hebben we flyers ontworpen en laten drukken. Om het evenement ‘Kids Muzieklab op straat’ te promoten, hadden ze 500 flyers nodig. Echter, bij de goedkope internetdrukker bleken 500 digitaal gedrukte flyers duurder te zijn dan 1.000 stuks in offset. Wat nu te doen?

We houden er niet van om drukwerk te moeten weggooien. 500 flyers in je papierbak dumpen is echt niet leuk. Maar om nou méér te betalen voor minder mooi (digitaal) drukwerk, ging er bij ons ook niet in. Nu wilde de Philharmonie het evenement misschien wel herhalen, maar alleen als het de eerste keer geslaagd zou zijn. Het tweede Muzieklab kon dus niet alvast op de eerste flyer vermeld worden.

En zie, het eerste Muzieklab was een groot succes. Op naar de herhaling! En dus waren er weer 500 flyers nodig. Wat nu? Opnieuw 1.000 flyers drukken en er 500 weggooien? Dan zouden we verantwoordelijk zijn voor maar liefst 1.000 A5’jes op de afvalberg. En dus kozen we voor een andere oplossing: stickers. Gelukkig waren de oude flyers nog niet weggegooid. Je raadt het al: 500 stickers drukken was alwéér (iets) duurder dan 1.000 flyers drukken. Maar we hebben het toch gedaan, en daarna hebben we ook nog een hele avond stickers zitten plakken. Graag gedaan, hoor. Het zou alleen leuk zijn als het Milieu hoogst persoonlijk naar je toe zou komen om ‘dankjewel!’ te zeggen 😉

> dit ontwerp beter bekijken

Poster van het Phil Open Air concert in Bocholtz op straat

– 13 juli 2016 –

Als een kind zo blij

Nog eentje voor de Philharmonie Bocholtz. Een mailtje op donderdag: of we een poster konden ontwerpen? Ehh, het digitale bestand moest wel op maandag klaar zijn. Onze agenda zat voor de rest van de week allang vol. En toch zeg je dan ja. Een poster ontwerpen voor een muziek-evenement: het is gewoon té leuk!

Dit was een onbetaalde opdracht, en dat heeft een groot voordeel: we kregen de vrije hand. Daardoor was het niet alleen een ontwerpopdracht, maar ook een communicatie-uitdaging: met wat voor beeld – en tekst – lok je zo veel mogelijk mensen naar een openluchtconcert? Normaal gesproken worden dit soort concerten niet al te best bezocht, er is al zoveel muziek-aanbod in Zuid-Limburg… We kozen ervoor om Bocholtz af te beelden als een knus Heuvelland-dorpje in het avondlicht. Een beetje een vakantie-setting. In zo’n sfeertje wil je wel op het plein voor de kerk naar een mooi concert komen luisteren, toch? Ze hadden geluk: het weer was die avond net zo mooi als op de poster. Het concert was een groot succes.

Oorspronkelijk zou de poster alleen digitaal verspreid worden. We waren dan ook verrast toen we zagen dat de Philharmonie alsnog besloten had om driehoeksborden op straat te laten plaatsen. Echt waar. Nu zitten we al iets van twintig jaar in het vak, maar als je je eigen poster op straat ziet hangen, ben je gewoon weer als een kind zo blij. En een poster ontwerpen: daar mag je ons midden in de nacht voor wakker maken.

> dit ontwerp beter bekijken

openingsgesprek van het nro congres samen op expeditie 2015

– 5 november 2015 –

Rond het kampvuur

Gisteren in Amersfoort naar het NRO-congres ‘Samen op expeditie’ geweest. We hebben daar de afgelopen weken met veel mensen op verschillende plekken heel hard aan gewerkt. Erg leuk om te doen, trouwens. Onze bijdragen waren onder andere: het programmaboekje, de plattegrond, banners, heel veel tekeningen van tentjes, verrekijkers en wegwijzers, een hele mooie Prezi én een aantal 3D-kampvuren.

Het is gewoon heel leuk om op zo’n congres aan den lijve te ervaren hoe ‘jouw’ materialen worden gebruikt. Hoewel het ook wel spannend was, om hulpeloos te moeten toekijken hoe de Prezi tijdens de openings-sessie niet wilde opstarten. Moderator Joep Stassen improviseerde knap zonder Prezi, maar wij zagen hoe onze opdrachtgever, één van de geïnterviewden, steeds ongelukkiger begon te kijken. Hij (en wij) wisten natuurlijk hoeveel moeite er in die Prezi had gezeten… Gelukkig werden we na 3 minuten uit ons lijden verlost toen de Prezi het alsnog ging doen.

De 3D-kampvuren wilde iedereen na afloop mee naar huis nemen. Die op het podium was erg mooi aangelicht, waardoor hij heus wel een beetje echt leek. Op zich was het niet zo heel moeilijk om onze tekening van een kampvuur om te zetten in een 3D-model. We hebben het ontwerp eerst uitgeprobeerd in een eenvoudige 3D-animatie. Daarin konden we precies zien waar nog verbeteringen nodig waren.

> deze ontwerpen beter bekijken